"SSM" ~ a JouRNaL oF JouRNeY

::SMaRT::STyLe::MaNTaP::

Recorded by SHaRKFiQ SSM 18 March 2011 at 3:36:00 AM 19 Comments

::SaLaM:: 

Hao jiu bu jian (bukan bahasa Jepun).. mmg lama dah xupdate wo de blog nih.. duibuqi, xianzai wo hen mang~ Okey, nih gambar2 kesan gempa bumi dan tsunami yang melanda Sendai di timur laut Miyagi, Pulau Honshu, Jepun.

 
~Inilah Barisan Kereta: mangsa bencana~


 
 ~Kontena-kontena yang nampak macam mainan~


 
~Ini bukan pembakaran terbuka~


 ~Semasa kejadian~


 ~Selepas Kejadian~


~Puting beliung dalam air?? ;I ~


 
~Tsunami setinggi 10 meter selepas gemba bumi 8.9 skala ritcher~


 ~"Kebakaran dalam Air"~


 ~Keadaan semasa kejadian~


 ~Macam muvie 2012, but its happen in 2011~


 
 ~The Airport also affected~


 ~semasa kejadian, macam sawah padi~


 
 ~Kereta yang menjadi mangsa utama~


 ~ombak yang sangat laju~


 ~Kebakaran~


 
 ~Kesesakan manusia sebab subway ditutup~

 
~Tentera Jepun menolong mangsa warga emas~


~Wanita dan kanak-kanak pula ditolong oleh tentera~


~Topi Keselamatan: takut2 nanti bergegar plak~


Walaupun bencana ini lebih dashat berbanding Tsunami 2004, tetapi angka kematian adalah sedikit mungkin kerana Jepun telah bersedia dan antara negara yang mempunyai tekonolgi yang maju di dunia. Sekarang ini, berita yang heboh diperkatakan adalah mengenai pelepasan radioaktif berikutan loji kuasa nuklear Fukushima Dai-ichi yang turut terbakar kesan daripada gempa bumi baru-baru ini.

Pasukan SMART Malaysia juga di hantar ke sana untuk memberikan bantuan. Semoga mereka selamat di sana dan dapat jalankan tugas dengan baik. 



SSM:Subhanallah, Memang Hebat Kuasa ALLAH.

Click to share~ ;)

19 Responses so far.

  1. allahuakbar.. moga allah permudahkan segalanya utk mereka

  2. Shaker™:
    InsyaAllah~

  3. ada hikmah di sebalik semua kejadian..

  4. Ya Allah, sedih tengok keadaan di sana..semoga Allah mempermudahkan urusan kami dan memberikan ketabahan kepada mangsa2 tsunami...
    AMIN

  5. subhanallah.. sedih n terkedu seketika bila melihat kejadian tsunami teruk dalam 2011 ni..
    hu3
    harap2 insan di sana tabah~

    latest entri:

    facebook page yg pelik2 dan ade artis add aku!

  6. ,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
    //__l_l_,\____\,__
    l_---\_l__l---[]lllllll[]
    _(o)_)__(o)_)--o-)_)___
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    " Antara kau dan aku
    Blog ini sebagai pengantara”
    http://firestartingautomobil.blogspot.com/
    http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Firman Allah Maksudnya: “Telah timbul berbagai kerosakan dan bala bencana di darat dan di laut dengan sebab apa yang telah dilakukan oleh tangan manusia; (timbulnya yang demikian) kerana Allah hendak merasakan mereka sebahagian dari balasan perbuatan-perbuatan buruk yang mereka telah lakukan, supaya mereka kembali (insaf dan bertaubat).” surah Ar-Rum ayat 41;
    Namun terlalu sedikit di kalangan kita yang ingin mengambil iktibar disebalik sesuatu yang ditimpakan Allah SWT. Mereka lebih meyakini teori dan pandangan manusia yang hanya bersandarkan pengalaman berbanding ancaman Allah SWT.
    semoga negara kita dijauhkan dengan bencana sebegini..amin..
    ni bukan lah nak memburuk-burukan orang jepun cuma sekadar renungan...Nabi sendiri pernah cakap yang ALLAH S.W.T akan turunkan bala atas sebab kemungkaran yang manusia itu sendiri lakukan...

    Aku mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda:

    "Apabila umatku melakukan 15 perkara berikut, maka layaklah mereka ditimpa bencana iaitu:

    1. Apabila harta yang dirampas (daripada peperangan) diagih-agihkan kepada orang-orang yang tertentu sahaja.

    2. Apabila zakat dikeluarkan kerana penebus kesalahan (terpaksa).

    3. Apabila sesuatu yang diamanahkan menjadi milik sendiri.

    4. Apabila suami terlalu mentaati isteri.

    5. Apabila anak-anak menderhakai ibu bapa masing-masing.

    6. Apabila seseorang lebih memuliakan teman daripada ibu bapa sendiri.

    7. Apabila kedengaran banyak bunyi bising.

    8. Apabila lebih ramai berbicara mengenai hak keduniaan di dalam masjid.

    9. Apabila sesuatu kaum itu terdiri daripada orang yang dihina oleh mereka.

    10. Apabila memuliakan seseorang kerana takutkan tindakan buruknya.

    11. Apabila arak menjadi minuman biasa.

    12. Apabila lelaki memakai sutera.

    13. Apabila perempuan dijemput menghiburkan lelaki.

    14. Apabila wanita memainkan alat-alat muzik.

    15. Apabila orang yang terkemudian menghina orang terdahulu.

    ~hadis riwayat oleh At-Tarmizi dari Saidina Ali Bin Abi Talib~

  7. ya Allah!! semoga Allah melindungi mereka..

  8. nauzubillah~
    kesian tgk..
    ko da tgk video penderaan dolphin..
    katanya, tu kejadian kt Jepun..
    sangat kejam dorang buat kt dolphin2 tu.. :(

  9. k]o{q}i[n]:
    yeah, agreed.. mgkin sbgai peringatan kpd kita semua~

  10. atikNAOshi:
    semoga segala urusan mereka dipermudahkan..Ameen

  11. nas:
    tapi kita xbpa nak nmpk mayat2 bergelimpangan mcm Tsunami 2004 dulu.. mgkin mereka dh bersedia kot~

  12. Afzainizam:
    Terima kasih atas perkongsian ilmu..
    Sama-sama kita mengambil iktibar dr kejadian ini~

  13. NurIzza:
    InsyaAllah~

  14. =====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
    //__l_l_,\____\,__
    l_---\_l__l---[]lllllll[]
    _(o)_)__(o)_)--o-)_)___
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    " Antara kau dan aku
    Blog ini sebagai pengantara”
    http://firestartingautomobil.blogspot.com/
    http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    “Tali timba ditarik perlahan
    Terasa sejuk air perigi
    Ziarah Blog tanda persahabatan
    InsyaAllah hamba datang lagi”

    Maaf kerana lama tak berkunjung yerrr .. minggu lepas agak sibuk sangat maaf lah yerr...

    Di dalam surah al-Mulk, ALlah menyatakan bahawa Dia menciptakan hidup dan mati untuk menguji manusia siapakah di kalangan manusia paling baik amalnya. Dalam hidup manusia menghadapi pelbagai bentuk ujian sama ada dalam bentuk musibah/kesusahan dan juga ujian dalam bentuk kesenangan/kemewahan.
    Seringkali apabila manusia diuji dengan musibah mereka keluh kesah dan merana. Tapi ketahuilah bahawa di sebalik musbah itu ada hikmah yang sangat besar.

    Nabi bersabda :-إِنَّ عِظَمَ الْجَزَاءِ مع
    عِظَمِ الْبَلَاءِ وَإِنَّ اللَّهَ إذا أَحَبَّ قَوْمًا ابْتَلَاهُمْ فَمَنْ رضى فَلَهُ الرِّضَا وَمَنْ سَخِطَ فَلَهُ السَّخَطُErtinya : Sesungguhnya besarnya balasan baik adalah dengan besarnya ujian dan bala (tahap ganjaran adalah setimpal dengan tahap kesukaran mihna’), dan Allah s.w.t apabila kasihkan satu kaum lalu akan didatangkan baginya ujian, sesiapa yang mampu redha maka ia beroleh redha Allah dan barangsiapa yang engkar , maka akan beroleh azab Allah.” ( Riwayat At-Tirmizi, 4/601

  15. ya allah..teruk nye..sume nmpk mcm mainan je..

  16. Cik Reena Tan:
    yeah, ak dah tgk..
    mmg sgt kejam..
    mgkin tu r one of da main reason dyorg xkene bala tuh..
    kesian kot kt dolphin tuh~

  17. Afzainizam:
    wahh.. hebat!!
    Thanks 4 sharing the info~
    really appreciate it~

  18. Nurul Afifah:
    Kuasa ALLAH yang MAHA HEBAT..

  19. dunia dah tak aman..akhir zaman. huhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

CLiCK2!!