"SSM" ~ a JouRNaL oF JouRNeY

::SMaRT::STyLe::MaNTaP::

Recorded by SHaRKFiQ SSM 30 September 2010 at 9:21:00 PM 21 Comments

::SaLaM::

Kali nih Fiq nak tanya, bile kali terakhir korang pegang setem?? hehe.. mesti dah berzaman kan.. Fiq pun kalo xpraktikal nih, memang dah xpegang la setem.. Sebab nak hantar confirmation request to client's debtors and creditors, we need to paste a stamp on it~ 

Kalau dulu, selalu dgr, hobi orang kumpul setem, skrg lagi advance, kumpul email dari facebook..mmg belambak2 kat inbox email, sbb xpenah tgk pn.. btol x?? hehe..

 
dulu-dulu, 30¢ pun dah cukup satu semanjung, kalo nak cepat, orang kate letak setem 50¢, tapi SEKARANG, 30¢ mmg xgerak r surat tu..

Starting from 1 July 2010 (if not mistaken), new rate for that thick letter is 60¢ each.. bayangkan, nipis camtu je dah kene smpai 60¢.. jadi kena la lekat setem 30¢ 2 keping atau setem 20¢ 3 keping dekat setiap keping surat tuh.. [dah bpa banyak keping daa]..

Therefore, POS Malaysia dengan bijaknya telah keluarkan setem nih...

logo POS Malaysia pun dah smart~

Zoom-in setem nih, tadaa.. setem 60¢ sekeping.. korang penah tengok tak sebelum nih?? hehe..

 Setem 60sen [60¢]

Dulu suka kumpul setem, sebab macam smart design setem tu..siap ada buku album setem lagi~ sekarang dah jarang dapat surat, kalo dapat pun bil elektrik, air, telefon..xda setem.. hehe. ;)


SSM: Lepas nih jangan terkejut lak kalau ada duit syiling 60sen.. hahaha~ =)) 

*All pictures are taken by SE C510*

Labels:

21 Responses so far.

  1. tak perasan la stem 60sen ni, kalau 50sen biasa la jugak :p

  2. Mr Noble:
    haa, taw xpa.. PoS br wujudkan, sebab new rate nak hntar surat minimum 6osen~ [mahal bagi FiQ]

  3. hahhaha..ta pernah plak aku tengok setem 60 sen..
    ermm..weyh,da lama aku xpegang setem,tp xde la xsamapi 2 tahun,pegang setempon nak hantar surat penting jerk..

  4. nenas:
    haa, tw xpa.. ak pun sbb br tw dlm minggu nih r, yg ak post,
    xcted tgkap gmbar nk msk dlm blog~

    ak pn mmg btol dh xpenah bg surat sejak kt uitm... dulu de gak men2 surat ngan seseorg~ hehehe ;)

  5. haih...

    haha..aku dh selamat tgk setem 60 sen thari td..
    sbb per.. sbb aku jgk yg p beli setem tu kt kedai ntuk Opis..
    hehe.. aku jg la yg akan uruskan hal2 pos mngepos ni..
    aku p kedai, trus straight tnye kt org tu ade setem 60 sen ke tak..
    org tu trus ckp ade.. aku x taw plak b4 ni x jual..
    sbb xpenah tpkir nk bli setem smpai 60sen..

    ari tu, bbrp kali gk kna denda sbb letak 30sen.. x smpai kt client..
    haha... dh serik, bru letak 30sen dua kali..

    ko egt tak krjaan naikkan gaji posmen???
    bru lg brita ni..
    pstu tbe2 pos dh mhl..
    krjaan letak beban kt pgguna..
    tu naikkan harga setem/pos..
    ru yg aku leh simpulkan la..
    aku bukan brpolitik plak heh~

  6. eQiN:
    tu r psal..sbnrnya, kita yang naikkan gaji posmen tuh.. kerajaan just ambek nama je.. [ikhlas nih].. kalo service lagi cepat, ok r gak.. ni same je..

    ktorg slalu2 yg beli setem receptionist..
    ktorg kene ambik kt meja dy r, then lekat sndri, pastu letak kt meja recptionist tu balik.. nanti ada budak pos yg mai collect.. dy rbgtw kne 60sen..

    gamba yg 1st tu mase ak br tw kte 60sen, captured on july, pastu gambar setem 60sen nih, ari isnin aritu, sbb ak nk antr cnfirmtion tu r..

    btw, ak xdpt pn cmmnt baim~ heheeh

  7. eh xmasuk ke... penat aku taip td.... fiq, aku xlarat nak taip dh hehehe.....

  8. hurm... dh 2kali taip... apsal xmasuk ni????

  9. testing

  10. ibi:
    hehe, yg nih je yg masuk..
    ak buat yg owner kene approve dulu br leh masuk, sbb sng nk detect kalo ade comment, tmbh2 kalo ade yg komen entry dulu2..

    tp, yg ni je yg sampai, yg ko tulis pnjg2 xde pn..~

  11. hurmm..last pegang setem time nak daftar sambung belajar.. haha..

    urm..cepat tukar ye?? sebenarnya lama nak tukar. tapi malam ni baru dapat idea..so, terus je tukar.. simple kan?? hurmm..first time ubah coding semua tuh sebab before, member yang buatkan.. hehe.. so, rasa puas sangat! ;D

  12. Black_roses:
    haa, tu r, dulu masae nak apply scholar pun xgune stem, dune pos laju~

  13. smart sgt layout terbaru ni...sampai jenuh aku cr mana aku nak komen...hehe....

    masa aku pos kad raya utk clients, akak pjbt offce tu kata, stem 50sen kena guna. kalo x, kena penalty. aku terfikir, sapa yang kena nnt?penerima ka? sebab aku memang dah letak kat box, dah tentu org tak tau sapa pengirim.

    tp, baru2 ni aku antaq kad raya kat memebr2, guna 30sen...selamat sampai...dalam masa smeinggu!

    time tu x brapa nak cukup budget nya...

    pas ni, anta email je...xyah pos2.....bg pakcik posmen rehat sket..hehe

  14. antikapel:
    hmm, thanks, kate smart tp xlike pn.. ;) hehe..
    laa, xkan xnmpak button komen kt bwh tajuk tu~
    siap da bekas tayar lagi..hehe..

    maybe kad raya ko letak tu nipis sgt kos, xpn posmen tu baek hati..
    sbb tu dy pos gak..
    hehe.. ;)

  15. makin mahal stem skrg ni...
    servis mcm tu juga...

  16. entah brapa lama tak tgk setem..huhu

  17. abg eq:
    tu r pasal..tapi skali naik smpai 100%~

  18. edy:
    hehe.. tw xpe, ni pun nsb bek intern je, kalo x mmg xtgk dh r~

  19. Besides this, ade gak setem yang bley print gambar kte sendiri..n i got. nanti klu balik kg, tgkap gambar setem my pic i post kat my blog..hehehehe

  20. Fyda:
    ok2, nanti jgn lupe bt entry psal setem tuh..hehe ;)

    xsabar nk tgk n comment~

  21. dah lama x buat urusan surat menyurat dgn snail mail ni..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

CLiCK2!!